Lenas kolonihave tager vand ind: - Jeg håber, at klimasikringen også gør noget godt for os
Ejerne af kolonihaverne langs Grenåen bider negle, hver gang der varsles forhøjet havstand. For når havet raser, så presses vandet op i Grenåen og det skaber problemer for de mange kolonihaver langs åen.
Lena Breum Sørensen ejer et solgult kolonihavehus i haveforeningen Alfredsminde, som ligger få meter fra åen. Hun ved, hvad det vil sige at få sin grund oversvømmet.
Som mange andre kolonihaveejere håber hun, at det store klimasikringsprojekt Grenaa - Næse for vand, som NorddjursLIV flere gange har omtalt også vil kunne afhjælpe nogle af problemerne med vand i kolonihaverne.
I Grenaas vestlige udkant mellem de sidste huse og Ringvejen ligger en række små haver og oser af frihed og livskvalitet.
Kolonihaverne, der spreder sig på begge sider af Grenåen, har enorm værdi for de mennesker, der bruger dem. Beliggenheden langs åen er både vidunderlig og faretruende, for når der varsles havvandsstigninger eller udsigt til store mængder nedbør, så går snakken blandt kolonihaveejerne.
- Det er med bævrende hjerte hver gang, fortæller Lena Breum Sørensen, der ejer kolonihaven Solstrålen få meter fra Grenåen i haveforeningen Alfredsminde.
- Vi taler meget om, hvor meget der nu kommer, hvor voldsomt det bliver, og hvad der mon går tabt denne gang, fortæller Lena Breum Sørensen.
Hendes kolonihave er faktisk udsat for rigtig mange af de udfordringer med vand, som Grenaa bliver stadig mere og mere truet af. For den er påvirket af havstandsstigninger, stigende nedbørsmængder og det høje grundvandsniveau på samme tid.
- Når havstanden stiger, så bliver vandet presset op i åen, som kan gå over sine bredder. Men selv om den ikke går over sine bredder, så stiger grundvandet på min grund. Det ligger lige under overfladen, fortæller Lena Breum Sørensen, som ofte har sin græsplæne under vand midt om sommeren.
- Når det regner meget, stiger grundvandet også på grunden. Faktisk behøver jeg slet ikke at vande, fordi grunden er så våd, siger hun.
Det høje grundvandsniveau kan ingen gøre noget ved. Det er Lena Breum Sørensen godt klar over, og hun forventer heller ikke mirakler fra den ene dag til den anden.
Men da hun i NorddjursLIVs nyhedsbrev 4. marts læste om klimasikringsprojektet Grenaa - Næse for vand, så Lena Breum Sørensen måske alligevel en mulighed for, at hendes og de mange andre kolonihaver i de fire haveforeninger langs åen, måske kunne få gavn af nogle af de store løsninger, der arbejdes på omkring fremtidssikringen af Grenaa.
- Kolonihaverne er utrolig værdifulde for os, der har dem. Mange af os har ikke råd til hus og have, og for os er kolonihaven et frirum med en fantastisk livskvalitet, som ikke kan gøres op i penge, fortæller Lena Breum Sørensen.
Hun er selv opvokset med ferie i et kolonihavehus, og da hendes mand døde i 2006 købte hun det gule hus Solstrålen i haveforeningen Alfredsminde.
Selvom hun bor i en dejlig lejlighed med altan 800 meter fra kolonihaven, så gør det at eje sit eget sted en stor forskel.
- Jeg bor her nærmest fra maj til september. Det er her, jeg lever livet, inviterer familie og gæster og hygger mig med de andre, fortæller Lena Breum Sørensen, som dårligt kan forestille sig et liv uden kolonihaven.
Men klimaforandringerne og den meget korte afstand til Grenåen få meter væk, begynder at true livet i kolonihaverne.
- Jeg oplever selvfølgelig nogle af de største problemer, fordi jeg ligger så tæt på, men det er ikke sjældent, at der står vand over det hele. Det kan få fatale konsekvenser for vores huse, fordi de ikke kan holde til alt det vand.
- Selv om mit hus er hævet en smule, og selv om det er forsikret som et af de få, så giver det en hel masse bøvl med alt det vand. Der er ikke rigtig nogen, der gider at overtage en kolonihave, der hele tiden står under vand. På den måde bliver vores haver og huse svære at komme af med, og det truer kolonihaveforeningerne som sådan på sigt, siger Lena Breum Sørensen.
Derfor håber hun, at det storstilede og ambitiøse klimasikringsprojekt Grenaa - Næse for vand også vil indtænke kolonihaverne i de fremtidige løsninger, der skal sikre Grenaa mod vand i fremtiden.
- Det ville være fantastisk, hvis projektet også kunne løse nogle af de udfordringer, vi har. Det er noget vi taler meget om. Så har der været tale om at ændre på åens indløb, så har der været snak og sluser, og det er alt sammen noget, vi følger rigtig meget med i, siger Lena Breum Sørensen.