Kom tæt på byrødderne
Kære læser
Velkommen til dagens nyhedsbrev der er et lidt anderledes et af slagsen. I dag sætter jeg nemlig gang i den nye serie Tæt på rødderne.
I serien kommer du frem mod kommunalvalget til at møde langt de fleste af de 27 medlemmer, der i dag sidder i kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune.
Tre af dem har valgt ikke at genopstille. To fordi de i stedet stiller op til regionsrådet, en fordi han efter 27 år i politik har valgt, at tiden er inde til et generationsskifte.
Han hedder Mads Nikolajsen, han er medlem af Socialistisk Folkeparti, og han er den første, du kan møde i dette nyhedsbrev.
Mads Nikolajsen ser tilbage på en politisk karriere, hvor den grønne omstilling for alvor kom på banen. Han har gjort det til en del af sit image at kæmpe for miljøet, og han er i dag stolt af, at han var med til at sætte en miljødagsorden og få især Grenaa i en grønnere retning.
Du kan også møde Mads Jensen, der sidder i kommunalbestyrelsen for Det Konservative Folkeparti.
Han håber på at tage fire år mere i kommunalbestyrelsen, men ved godt at intet er garanteret.
- Sådan er det med politik, siger han.
Slutteligt kan du møde Ulf Harbo, der er medlem af Enhedslisten og partiets eneste medlem i kommunalbestyrelsen.
Han kæmper for de svage i samfundet og han drives af sit engagement.
-Jeg er engageret i, at vi har retfærdighed, og at vi har et godt samfund, siger han.
Hvorfor skal jeg så læse om dem, tænker du måske?
På NorddjursLIV har vi valgt at stille skarpt på kommunalbestyrelsens medlemmer, så du forhåbentligt kan lære dem bedre at kende.
For nok har du højst sandsynligt selv været med til at vælge dem, da du satte dit kryds på stemmesedlen i 2017, men ved du egentligt, hvem de er? Det er trods alt dem, der repræsenterer os alle og vores ønsker politisk i Norddjurs.
Jeg har forsøgt at sætte fokus på mennesket bag den førte politik, og ikke nødvendigvis politikken. Jeg tror nemlig på, at politik ikke bare er politik.
Du kommer som sagt til at møde en stor del af 'rødderne' i forskellige nyhedsbreve det næste stykke tid, og så lover jeg, at jeg samler op på dem alle i én artikel, når tid er.
Har du ris, ros, idéer eller kommentarer er du som altid velkommen til at kontakte mig på emahh@norddjursliv.dk.
Og ellers er der vist kun tilbage at ønske god læselyst.
Mads Nikolajsen, Socialistisk Folkeparti
Efter sammenlagt 27 år i lokalpolitik, er det snart slut for SF'eren Mads Nikolajsen. Han har nemlig valgt ikke at genopstille, når der til november afholdes kommunalvalg.
- Nu har jeg siddet i snart fire perioder, og jeg synes det er på tide, at andre tager over, siger han.
I artiklen ser han tilbage på de ting, han er mest stolt af, og så løfter han lidt af sløret for planerne fremover.
- Min kone og jeg får mere tid sammen. Det glæder jeg mig til. Jeg vil kunne rejse mere og tage mere ud sammen med min familie. Det har vi gjort i forvejen, men friheden til at gøre det er jo meget bundet op af det politiske arbejde, lyder det blandt andet.
Mads Jensen, Det Konservative Folkeparti
Mads Jensen blev valgt ind med 132 stemmer ved valget i 2017, og blev dermed Det Konservative Folkepartis byrådsmedlem nummer to for første gang i godt 16 år.
Kigger Mads Jensen tilbage på de fire år, der er gået, er han mest stolt af, at han har formået at stå op for de ting, han har været uenig med de øvrige kommunalbestyrelsesmedlemmer i.
- Vi i Det Konservative Folkeparti står forholdsvis alene i mange sager, og jeg er stolt af, at vi har holdt fast i de ting, vi fra vores perspektiv mente var gode idéer. Det handler ikke om, at man skal blive ved med at sidde fast i noget bare for at gøre det, men om at holde fast i de grundholdninger, man har, siger Mads Jensen.
Ulf Harbo, Enhedslisten
Ulf Harbo gik ind i politik med et håb om at gøre en forskel.
- På mange måder er det jo lidt en floskel, men jeg mødte mennesker, der var i klemme i systemet, og de havde brug for en, der talte deres sag, siger han.
Når han i dag ser tilbage på årerne der er gået, ved han, at han har været med til at gøre en forskel.
- Jeg kan helt tydeligt se, at der på mange områder er sket en forbedring for de udsatte, siger han.